Saturday 9 April 2011

Show (3) - Sambutan Maulidurrasul 1432H

Seiring dengan bahang sambutan maulidurrasul yang masih lagi terasa, Shoutul Mutafakkirin sekali lagi diundang bagi menyampaikan hiburan Islam sebagai salah satu cara memeriahkan program sambutan maulidurrasul yang dibuat di Madrasah Nurul Ehsan, Kodiang, Kedah.

Program yang dinamakan Kem Hafazan Al-Quran dan Hayati Sirah Nabi, adalah anjuran Madrasah Nurul Ehsan yang bertujuan sebagai salah satu cara menyambut ulang tahun kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan memberi pendedahan dan pengetahuan tentang kaedah-kaedah menghafal Al-Quran serta kisah perjalanan hidup Rasulullah s.a.w kepada peserta kem dalam usaha mendidik masyarakat menghafal Al-Quran dengan betul, menghayati dan mengambil pengajaran daripada sirah Rasulullah s.a.w.

Program selama 3 hari 2 malam itu disertai oleh peserta-peserta yang terdiri daripada pelajar sekolah menengah dan rendah yang rata-ratanya menjadikan kem itu sebagai salah satu cara mengisi masa lapang cuti sekolah.

Berbagai pengisian dan aktiviti menarik disusun bagi menjadikan ia sebuah program yang benar-benar menepati tujuan ia diadakan. Antaranya variasi Bacaan Selawat yang dibuat setiap kali selepas solat fardhu berjemaah sepanjang program, Latihan Dalam Kumpulan (LDK) Hafazan Al-Quran, Kuliah Hayati Sirah Nabi dan aktiviti riadhah Gotong Royong. Kemuncak program pada hari terakhir yang turut dihadiri waris-waris peserta dan masyarakat sekitar, diisi dengan Persembahan Nasyid oleh Shotul Mutafakkirin dan Ceramah Perdana Maulidurrasul serta jamuan kenduri. Hadiah, cenderahati dan sijil turut turut diberikan kepada peserta kem.

Dengan membawa lagu bertajuk "Rasul Ibarat Bulan Purnama" yang suatu ketika dahulu pernah dipopularkan oleh kumpulan Nadamurni serta selawat, mengimbau kembali sirah perjalanan insan yang menjadi uswatun hasanah kepada seluruh manusia.

Sebelum bermulanya program ini, Shoutul Mutafakkirin telah berkampung di sana selama 4 hari bagi membantu menyiapkan fasilitis bangunan asrama pondok yang menjadi tempat penginapan para pelajar serta lain-lain kemudahan Madrasah Nurul Ehsan. Usaha ini dilakukan bersama pihak pengurusan madrasah serta masyarakat sekitar.

Tahniah dan terima kasih kepada seluruh jawatankuasa yang terlibat khususnya Mudir Madrasah Nurul Ehsan, Ustaz Azizan serta keluarga.


"Laqad kana lakum fi Rasulillahi uswatun hasanah" - Al-Ahzab : 21.

0 comments:

Post a Comment

zwani.com myspace graphic comments
"Tidak ada sesuatu yang ALLAH S.W.T lebih mencintai kecuali seorang pemuda yang menasihati orang tu. ALLAH S.W.T lebih mencintai seorang pemuda yang beribadat daripada seorang tua yang beribadat. Ambillah masa muda kamu sebelum kamu menjadi orang tua yang tersangat tua dengan memperbanyakkan istighfar. Mudah-mudahan agama ini dapat ditolong di tangan kamu."
widgeo.net
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons